Stel je voor… een brok steen, met een diameter van 10
kilometer, die met een onverstelbare snelheid van 36.000 km per uur (probeer
dat eens op je Hayabusa!) inslaat in het aardoppervlak. Dit is nu precies wat
2.000 miljoen jaar (!) geleden is gebeurd in het huidige Zuid Afrika. Het
resultaat: ‘Deep Impact’, een krater met een diameter van ruim 300 km, die zich
uitstrekt van Johannesburg in de provincie Gauteng tot Welkom (what’s in a
name) in de provincie Freestate tot in de North West Provincie. De National Geographic
details laat ik voor deze blog ff voor wat het is, maar de Vredenfort Dome – de
grootste en oudste inslagkrater op aarde – heeft wel één van de mooiste en meest
onbekendste juweeltjes in Zuid Afrika opgeleverd om offroad motor te rijden. Het
rustieke dorpje Parys biedt met tal van overnachtingsmogelijkheden en goede
restaurants een goede uitvalsbasis om de Dome te verkennen.
Vanuit Parys rij ik de Dome in via de R53 over de Vaal Rivier
Road om direct na de brug linksaf te slaan, de Kopjeskraalroad op. Voor een
mooi rondje ‘Dome’ hoef je vanaf nu alleen maar continue links aan te houden. De
onverharde wegen zijn fantastisch; de BMW voelt zich als een vis in het water
en ik geniet met volle teugen – overigens pas nadat ik de ABS en
tractiecontrole heb uitgezet en de ESA veerinstelling op ‘Sport’. Nu gaan we pas
écht los!
In het kleine dorpje Venterskroon stop ik bij het
bezoekerscentrum voor wat informatie die gratis beschikbaar wordt gesteld. Een
paar honderd meter verder ontwaar ik het ‘fossiel’ van een oude Zündapp op een
muur bij een café. Dorstig van het stof en met een gevaarlijk lage cafeïnespiegel,
stop ik voor een bak koffie. De Old Imperial Inn blijkt net geopend en eigenaar
Leon is een buitengewoon geschikte kerel die weet dat de fossiele Zündapp een
mooi uithangbord is om dorstige motorrijders aan te trekken. En zoals zo vaak:
de geparkeerde BMW blijkt aantrekkelijk te werken voor collega- bikers. Net als
ik van mijn koffie geniet, parkeren twee grote R1200GS Adventures naast de
F800.
George Crocker en Leon Nel wonen in Johannesburg (slechts
een uurtje rijden) en voor hun is de Dome een grote speeltuin. Ons kuier (Zuid
Afrikaans voor een gezellig onderhoud) over motorrijden, Promotor Magazine, de
BMW’s en de Dome. Geschikte kerels, die George en Leon. Als ze aanstalten maken
om verder te rijden, stopt er een 4x4 pick-up truck.
De bestuurder blijkt niemand minder dan de project manager
die namens de North West Provincie verantwoordelijk is voor het beheer van het
UNESCO Werelderfgoed ‘Vredenfort Dome’, Mohau Maputle. Mohau blijkt een enorme
BMW liefhebber te zijn, maar praat ook vol enthousiasme over zijn werk voor
UNESCO en de Dome. Onverwachte ontmoetingen, maar met een positieve ‘Deep
Impact’. Mijn dag was al goed, maar wordt alleen maar beter.
Ik vervolg de fantastische gravelpistes door de Dome richting
Schoemansdrift, geniet van de driftende BMW, vriendelijke mensen en het groene
landschap. Iedere passant – blank of zwart – groeten enthousiast en de schaarse
tegemoet komende 4x4’s nemen gas terug om te voorkomen dat ik achter mijn helm
stof moet happen. Bij de Schoenmansdrift neem ik een korte pauze en drink een
flesje water aan de oevers van de Vaal Rivier. Als uiteindelijk Parys weer in
het vizier komt, heb ik ruim 120 kilometer afgelegd door één van de mooiste
allroad gebieden van Zuid Afrika. Het hadden evenwel 240 km kunnen zijn. Terug
in Parys sluit ik de dag samen met mijn goede vriend Jopie af in O’s restaurant
aan de Vaal Rivier. De komende 3 dagen ff geen motorrijden of blog, maar tijd
om vrienden te bezoeken, de motor schoon te maken en de komst van collega
Michiel van Dam en gids Johan Kriek van www.toerboer.co.za af te wachten.
Zondag begint onze ‘Grote Trek’ pas echt!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten