Het weerzien met mijn goede vrienden Johan Kriek en Michiel
van Dam in Parys wordt gevierd met een heerlijk diner bij O’s restaurant (www.osrestaurant.co.za) aan de Vaal Rivier. Jopie eet uitaard
ook mee en het wordt wederom een gezellige ‘Afrikaanse’ avond. De volgende
ochtend start met een gemeenschappelijk ontbijt bij ‘Secret Places’ (www.secretplace.co.za ), een mooi, ruim gastenverblijf midden
in Parys waar motorrijders van harte welkom zijn. Chef-kok Lizzy – zelf een
enthousiast motorrijdster en eigenaresse van een mooie klassieke Moto Guzzi California
– is gezellig en onderhoudend en geeft nog wat nuttige tips voor onze ruim 500
kilometer lange toer van vandaag.
‘Pas op, het gaat heet worden!’ roepen zowel Jopie en Lizzy
ons na, als we bij Secret Places de parkeerplaats afrijden. We tanken de
motoren af en bezoeken de Biker Breakfast run waar Parys – net als Cullinan –
op zondagochtend bekend om staat. Er heerst wederom een uitgelaten, plezierige
sfeer. Parys in Zuid Afrika heeft op ons een ontzettend gastvrije en welkome
indruk achtergelaten. Niet in de laatste plaats ook vanwege die schitterende ‘Vredenfortdome’
en het verhaal van de ‘Deep Impak’
die 2.000 miljoen jaar geleden hier heeft plaatsgevonden. Wat een plezierige plek om
een motorreis door Zuid Afrika te beginnen! Want die motorreis, die begint nu
pas echt, nu dat de ‘drie musketiers’ weer bijeen zijn.
Wel met een dubbel gevoel… Want de tragedie die net een paar
dagen eerder in het Franse Parijs toesloeg (de brute aanslag van terroristen op
onschuldige burgers en journalisten) is inmiddels ook bij ons doorgesijpeld… We
zijn zelf immers ook als reportageteam ‘op pad’ voor Promotor Magazine dus het
grijpt ons best wel aan…
Via de uitgestrekte Freestate provincie (Oranje Vrijstaat )
rijden we naar het zuiden richting Kroonstad en Welkom. Als we na 200 kilometer
Welkom in rijden, is het pas voor te stellen hoe groot de impact van die
meteoor moet zijn geweest… de kraterwand strekt namelijk tot aan Welkom. De weg
is mooi en we leggen dan ook snel een behoorlijke afstand af. Ondanks dat het
hoogzomer is, valt het op hoe groen de Freestate provincie is. Zowel de natuur,
als de uitgestrekte maïsvelden liggen er mooi bij; geframed in een prachtige
azuur blauwe lucht met een paar witte wolken.
We blijven de N1 volgen in zuidelijke richting; het is
rustig op de weg op deze zonovergotene zondag. Wederom verbaas ik me positief
over de goede kwaliteit van het Zuid Afrikaanse wegennet. Er is in krap 8 jaar
tijd – zolang is het geleden dat ik hier motor kwam rijden – veel gedaan om de
infrastructuur op orde te brengen. Langs de weg doemen grote dumpsites op;
precies gelijk aan die we rond Johannesburg zagen. Deze stammen echter niet van
de goudmijnen, maar van de diamantmijnen.
We houden kort pauze in de schaduw van een paar grote bomen
voordat we verder rijden richting Bloemfontein, bekend van de universiteit die
hier gevestigd is. We hebben ruim 300 kilometer gereden en hebben nog zeker 200
voor de boeg; deze zondag is dus écht een ‘transit’ dag om in ieder geval zo
ver mogelijk zuidelijk te geraken. Saai is het overigens niet; na iedere
heuvel, en iedere bocht verandert het landschap. Voordat we bij ons hotel in
Norvalspont aankomen, besluiten we een kort ommetje te maken via de Gariepdam.
Een verademing om eindelijk van de N1 af te zijn en het enorme stuwmeer die
zich achter de dam heeft gevormd, ziet er aantrekkelijk verkoelend uit. Wederom
worden de BMW’s en de Triumph getrakteerd op mooie, bochtige wegen en als we
laat in de middag bij de Glasgow Pont Hotel (vroeger: Norvalspont Hotel)
aankomen, wacht ons een gastvrij onthaal. Na een uitgebreid diner gaan we vroeg
naar bed. Maandag wordt geen lange dag; maar met een voorspelde temperatuur van
40 graden Celsius besluiten we om in ieder geval bijtijds te vertrekken
richting Graaff Reinet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten