We rijden vanaf Coffeebay terug naar de N2 om vervolgens net
voor Mthata de motoren af te tanken, en de R61 te nemen, terug richting Port St
Johns.
Dachten we dat de weg naar Coffeebay niet te overtreffen
was, de R61 naar Port St Johns bied subliem rijplezier . Het asfalt is van
onberispelijke kwaliteit en het rubber van de motoren kleven aan het wegdek.
Talloze bochten, in een weelderige groene omgeving laten ons eventjes wanen dat
we op de Groene Hel, de Neurnburgring, rijden.
De heuvels in dit deel van de Wild Coast en de Transkei zijn
hoger dan in het zuiden, doorsneden met diepe, groene valleien en aan elkaar
geregen door het fantastische asfaltlint van de R61.
Net voor Port St Johns worden we aan de kant gezet voor een
routine controle door de verkeerspolitie. In Zuid Afrika zit op je motor een
belastingbadge – vergelijkbaar met die in Groot Brittannië – en de vriendelijke
agent wijst me er op dat deze op 31 december is verlopen. Ik probeer de domme
toerist te spelen door aan te geven dat ik géén idee heb waar de beste man het
over heeft, het een huurmotor is, etc waarop de agent nuchter antwoord: “Its
not a question, sir. I am telling you.”. Eh… Johan… Help?
Johan blijkt wederom een waardige toerguide en het
misverstand is snel opgelost. De motorfiets is immers op 2 januari opgehaald –
in Zuid Afrika een nationale feestdag – en daardoor kon de badge voor 2015 niet
gemonteerd worden omdat motorradrentals.co.za immers op zowel nieuwjaarsdag als
2 januari gesloten was. Uitzonderingen bevestigen ook hier weer de regel.
Michiel heeft inmiddels een gezellige conversatie met de
andere agente, een gezellige stevige dame. Ik zie mijn kans schoon, en vraag de
dienstdoeners of ze er bezwaar tegen hebben dat ik een fotootje van ze maak,
samen met Michiel. “Komen jullie leuk in het artikel in hét Nederlandse
Motormagazine Promotor!” Nu, en of dat kan! De nogal gezette agente vliegt
Michiel om de hals en vloert hem bijna – inclusief de R1200GS – tegen het Zuid
Afrikaanse asfalt. Michiel – pokerface modus aan – kan zich net bijtijds schrap
zetten op deze onverwachte genegenheid maar verrekt bijkans een spier.
Bij Steve’s Pub in Port St Johns besluiten we te lunchen en
Johan weet me over te halen om een typisch currygerecht van deze streek te
nemen: Een ‘Bunny Chow’ bestaande uit een dikke homp uitgehold witbrood en
gevuld met een heerlijke beef curry. Het blijkt een goede keuze! Steve, de
eigenaar van Steve’s pub, heeft ons opgemerkt en komt, getooid in een Triumph
shirt, het terras oplopen. Hij blijkt sinds 3 dagen eigenaar te zijn van een
Triumph Tiger 800XC en had Johan zijn Thunderbird opgemerkt. Steve’s pub blijkt
in het weekeinde één van de plekken te zijn voor de lokale Biker Breakfast runs
en gezien de fantastische R61 is Port St Johns dan ook een geliefd reisdoel
voor motorrijders. Het beruchte strand ‘2nd Beach’ – beroemd vanwege zijn
paradijselijke ligging, berucht omdat hier de meeste haaien aanvallen in Zuid
Afrika plaatsvinden – laten we ff voor wat het is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten