donderdag 8 januari 2015

Deep Impact!



Stel je voor… een brok steen, met een diameter van 10 kilometer, die met een onverstelbare snelheid van 36.000 km per uur (probeer dat eens op je Hayabusa!) inslaat in het aardoppervlak. Dit is nu precies wat 2.000 miljoen jaar (!) geleden is gebeurd in het huidige Zuid Afrika. Het resultaat: ‘Deep Impact’, een krater met een diameter van ruim 300 km, die zich uitstrekt van Johannesburg in de provincie Gauteng tot Welkom (what’s in a name) in de provincie Freestate tot in de North West Provincie. De National Geographic details laat ik voor deze blog ff voor wat het is, maar de Vredenfort Dome – de grootste en oudste inslagkrater op aarde  – heeft wel één van de mooiste en meest onbekendste juweeltjes in Zuid Afrika opgeleverd om offroad motor te rijden. Het rustieke dorpje Parys biedt met tal van overnachtingsmogelijkheden en goede restaurants een goede uitvalsbasis om de Dome te verkennen.
                                                                                         
Vanuit Parys rij ik de Dome in via de R53 over de Vaal Rivier Road om direct na de brug linksaf te slaan, de Kopjeskraalroad op. Voor een mooi rondje ‘Dome’ hoef je vanaf nu alleen maar continue links aan te houden. De onverharde wegen zijn fantastisch; de BMW voelt zich als een vis in het water en ik geniet met volle teugen – overigens pas nadat ik de ABS en tractiecontrole heb uitgezet en de ESA veerinstelling op ‘Sport’. Nu gaan we pas écht los!

In het kleine dorpje Venterskroon stop ik bij het bezoekerscentrum voor wat informatie die gratis beschikbaar wordt gesteld. Een paar honderd meter verder ontwaar ik het ‘fossiel’ van een oude Zündapp op een muur bij een café. Dorstig van het stof en met een gevaarlijk lage cafeïnespiegel, stop ik voor een bak koffie. De Old Imperial Inn blijkt net geopend en eigenaar Leon is een buitengewoon geschikte kerel die weet dat de fossiele Zündapp een mooi uithangbord is om dorstige motorrijders aan te trekken. En zoals zo vaak: de geparkeerde BMW blijkt aantrekkelijk te werken voor collega- bikers. Net als ik van mijn koffie geniet, parkeren twee grote R1200GS Adventures naast de F800.

George Crocker en Leon Nel wonen in Johannesburg (slechts een uurtje rijden) en voor hun is de Dome een grote speeltuin. Ons kuier (Zuid Afrikaans voor een gezellig onderhoud) over motorrijden, Promotor Magazine, de BMW’s en de Dome. Geschikte kerels, die George en Leon. Als ze aanstalten maken om verder te rijden, stopt er een 4x4 pick-up truck.
De bestuurder blijkt niemand minder dan de project manager die namens de North West Provincie verantwoordelijk is voor het beheer van het UNESCO Werelderfgoed ‘Vredenfort Dome’, Mohau Maputle. Mohau blijkt een enorme BMW liefhebber te zijn, maar praat ook vol enthousiasme over zijn werk voor UNESCO en de Dome. Onverwachte ontmoetingen, maar met een positieve ‘Deep Impact’. Mijn dag was al goed, maar wordt alleen maar beter.

Ik vervolg de fantastische gravelpistes door de Dome richting Schoemansdrift, geniet van de driftende BMW, vriendelijke mensen en het groene landschap. Iedere passant – blank of zwart – groeten enthousiast en de schaarse tegemoet komende 4x4’s nemen gas terug om te voorkomen dat ik achter mijn helm stof moet happen. Bij de Schoenmansdrift neem ik een korte pauze en drink een flesje water aan de oevers van de Vaal Rivier. Als uiteindelijk Parys weer in het vizier komt, heb ik ruim 120 kilometer afgelegd door één van de mooiste allroad gebieden van Zuid Afrika. Het hadden evenwel 240 km kunnen zijn. Terug in Parys sluit ik de dag samen met mijn goede vriend Jopie af in O’s restaurant aan de Vaal Rivier. De komende 3 dagen ff geen motorrijden of blog, maar tijd om vrienden te bezoeken, de motor schoon te maken en de komst van collega Michiel van Dam en gids Johan Kriek van www.toerboer.co.za af te wachten. Zondag begint onze ‘Grote Trek’ pas echt!





























Geen opmerkingen:

Een reactie posten