woensdag 28 januari 2015

Het Paradijs op Aarde!






We rijden vanaf Coffeebay terug naar de N2 om vervolgens net voor Mthata de motoren af te tanken, en de R61 te nemen, terug richting Port St Johns.
Dachten we dat de weg naar Coffeebay niet te overtreffen was, de R61 naar Port St Johns bied subliem rijplezier . Het asfalt is van onberispelijke kwaliteit en het rubber van de motoren kleven aan het wegdek. Talloze bochten, in een weelderige groene omgeving laten ons eventjes wanen dat we op de Groene Hel, de Neurnburgring, rijden.
De heuvels in dit deel van de Wild Coast en de Transkei zijn hoger dan in het zuiden, doorsneden met diepe, groene valleien en aan elkaar geregen door het fantastische asfaltlint van de R61.

Net voor Port St Johns worden we aan de kant gezet voor een routine controle door de verkeerspolitie. In Zuid Afrika zit op je motor een belastingbadge – vergelijkbaar met die in Groot Brittannië – en de vriendelijke agent wijst me er op dat deze op 31 december is verlopen. Ik probeer de domme toerist te spelen door aan te geven dat ik géén idee heb waar de beste man het over heeft, het een huurmotor is, etc waarop de agent nuchter antwoord: “Its not a question, sir. I am telling you.”. Eh… Johan… Help?

Johan blijkt wederom een waardige toerguide en het misverstand is snel opgelost. De motorfiets is immers op 2 januari opgehaald – in Zuid Afrika een nationale feestdag – en daardoor kon de badge voor 2015 niet gemonteerd worden omdat motorradrentals.co.za immers op zowel nieuwjaarsdag als 2 januari gesloten was. Uitzonderingen bevestigen ook hier weer de regel.
Michiel heeft inmiddels een gezellige conversatie met de andere agente, een gezellige stevige dame. Ik zie mijn kans schoon, en vraag de dienstdoeners of ze er bezwaar tegen hebben dat ik een fotootje van ze maak, samen met Michiel. “Komen jullie leuk in het artikel in hét Nederlandse Motormagazine Promotor!” Nu, en of dat kan! De nogal gezette agente vliegt Michiel om de hals en vloert hem bijna – inclusief de R1200GS – tegen het Zuid Afrikaanse asfalt. Michiel – pokerface modus aan – kan zich net bijtijds schrap zetten op deze onverwachte genegenheid maar verrekt bijkans een spier.

Bij Steve’s Pub in Port St Johns besluiten we te lunchen en Johan weet me over te halen om een typisch currygerecht van deze streek te nemen: Een ‘Bunny Chow’ bestaande uit een dikke homp uitgehold witbrood en gevuld met een heerlijke beef curry. Het blijkt een goede keuze! Steve, de eigenaar van Steve’s pub, heeft ons opgemerkt en komt, getooid in een Triumph shirt, het terras oplopen. Hij blijkt sinds 3 dagen eigenaar te zijn van een Triumph Tiger 800XC en had Johan zijn Thunderbird opgemerkt. Steve’s pub blijkt in het weekeinde één van de plekken te zijn voor de lokale Biker Breakfast runs en gezien de fantastische R61 is Port St Johns dan ook een geliefd reisdoel voor motorrijders. Het beruchte strand ‘2nd Beach’ – beroemd vanwege zijn paradijselijke ligging, berucht omdat hier de meeste haaien aanvallen in Zuid Afrika plaatsvinden – laten we ff voor wat het is. 










Geen opmerkingen:

Een reactie posten