dinsdag 6 januari 2015

Op pad naar Parys... (Aan die Vaal Rivier!)



De reis van Pretoria naar Parys (aan de Vaal, niet aan de Seine) verloopt voorspoedig. Omdat er óók BMW’s zijn met ketting in plaats van cardan stop ik in Silverton bij Twisted Throttle, een lokale keten met motorkleding en motoraccessoires, voor een spuitbusje kettingspray. Gelukkig ben ik als trouw Honda rijder kettingaandrijving gewend en zie daar, zelfs het door mij aanbeden Motul Chainlube Offroad is hier gewoon verkrijgbaar.

Het is tegen 10 uur ’s ochtends als ik de tolweg N1, de snelweg richting Kaapstad, opdraai. Het wordt al aardig warm maar de reis van Pretoria naar Johannesburg loopt voorspoedig. Een mooie, vier rijbanen brede autosnelweg geeft uitzicht op de economische hoofdstad van Zuid Afrika. Duidelijk laat Johannesburg zien dat Zuid Afrika de greep van een derde Wereldland achter zich heeft gelaten. Hoge wolkenkrabbers domineren de skyline van de ‘city’.

Ik volg de N1 / M1 ‘South’ richting Soweto. Soweto is wellicht de bekendste wijk van Johannesburg vanwege de beladen rol die deze voorstad heeft gespeeld tijdens het apartheidsregime. Anno 2014 is Soweto vooral hip en ‘the place to be’ als je uit gaat in Johannesburg: natuurlijk vanwege het feit dat het huis van Nelson Mandela er staat, maar ook vanwege de vele (muziek-) cafés en eethuisjes waar het bijzonder goed toeven is, maar vooral als de plek die een onuitwisbare rol in de geschiedenis van het huidige Zuid Afrika heeft gespeeld. Soweto heeft zelfs een eigen motorclub! Helaas is de snavel van de BMW dit keer op Parys gericht en laat ik Soweto letterlijk rechts liggen. De verkeersborden met Soweto blijven echter weg… en opeens, zonder dat ik er op verdacht ben, zit ik op een landelijk gelegen vierbaans autoweg, de R82 richting Vereeniging. Grappig hoe snel, en vrijwel onmerkbaar, je van een wereldstad en een drukke snelweg de groene provincie Gauteng inrijdt. De kwaliteit van het asfalt (op een enkel 'slaggat, potwhole, na) is gewoon erg goed.







Gelukkig ken ik de omgeving goed en weet ik dat Vereeniging in de goede richting is, maar het plan was om via de tolweg N1 te rijden… Als langs de weg een benzinestation opduikt, besluit ik om ff te pauzeren, een flesje water en wat te eten te kopen en de kaart te raadplegen. Mijn intuïtie blijkt juist: weliswaar zit ik niet meer op de tolweg, maar wel op de juiste weg richting Parys. Geen foute keuze… De R82 slingert door bossen, heuvels en grasland richting Vereeniging en blijkt niet eens zoveel meer reistijd in beslag te nemen.

Vereeniging is gezellig druk. De BMW meld me dat het inmiddels 33 graden is, en in combinatie met de vele verkeerslichten en het drukke verkeer in Vereeniging begin ik het al aardig warm te krijgen. Het idee om in Vereeniging een leuk terrasje op te zoeken voor een cappuccino en een stukje melktert laat ik dan ook maar voor wat het is. Parys staat inmiddels op de verkeersborden, dus ik besluit het drukke Vereeniging achter me te laten en volg de route. In de verte doemen de bergen rond Parys al op… Niet ‘zomaar’ bergen, maar de buitenste rand van één van de wellicht meest onbekende juwelen van Zuid Afrika: De Vredenfort Dome, ’s werelds oudste en grootste inslagkrater van een meteoriet op het vaste land. Terecht opgenomen op de lijst van UNESCO Werelderfgoed!

Het is rond de middag als ik bij mijn goede vriendin Jopie de inrit op rijdt. De BMW verdwijnt in de garage, en het heerlijke Castle Lager beer staat gekoeld klaar in de koelkast. We halen herinneringen op in de schaduw van Jopie’s  dadelpalm en voordat ik er op verdacht ben, is het ’s avonds laat. Heerlijke tijd! Morgen ga ik de BMW Adventure uitlaten op het uitgebreide netwerk van gravelpaden in de Vredenfort Dome. Wordt vast en zeker weer een ‘Moerse’ motordag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten