zondag 4 januari 2015

Moerse! Eindelijk 'vat ik die pad'!



Eindelijk, eindelijk ga ik motorrijden! Okay, het is weliswaar op een BMW F800 Adventure (kniesoor die daar op let – ik als Honda adept in ieder geval wel ;) ). Na een gezellig en warm welkom door Johan en Helen Kriek van www.toerboer.co.za halen we de BMW op bij Motorrad Rentals ( www.motorradrentals.com ) in Centurion, het vroegere Verwoerdburg. Als we met de auto richting Centurion rijden besef ik het: MOERSE! Wat is dit toch een mooi land. En vooral omdat het voelt alsof ik nooit ben weg geweest. Albert Franck blijkt een buitengewoon aardige vent die ruim de tijd neemt om en zijn zaak exclusief op deze vrije dag voor mij te openen, ons van een heerlijke espresso te voorzien en alles over de BMW en zijn accessoires van Motorradical (www.motorradical.co.za) uit te leggen.

'S middags ga ik met Helen en ‘Ouma’ naar het locale winkelcentrum om een SIM kaart te kopen voor de smartphone (Sms’je van KPN… ‘Uitgaande gesprekken via uw prepaid kaart vanuit Zuid Afrika slechts € 2,50 per MINUUT, grapjassen). Makkie. Voor 250 Rand (ongeveer € 18,-) heb ik een gigabundel van 500MB waarmee ik prepaid zowel kan telefoneren en data kan opgebruiken via Vodafone (aanbieder met vrijwel het beste netwerk in Zuid Afrika). Bij de locale Pick ’n Pay haal ik een paar flesjes Mrs. Balls Chutney en Braaisalt om de komende zomer het lokale Dik Doun in Toene (Das een Braai, BBQ dus, in het Gronings) een Zuid Afrikaans culinair tintje te geven.

In de namiddag gaat die Braai dus aan; niet bij Johan en Helen, maar bij Johann (dubbel NN inderdaad) Potgieter. Weer zo’n alleraardigste kerel. Johann’s vrouw Loraine blijkt daarnaast ook nog een sublieme ‘Breadpudding’ te maken die excellent als toetje de Lambchops en steak van de Braai complimenteert. Het is weer gezellig en gezelligheid kent geen tijd. Schijnbaar laat ik als Nederlandse gast een goede indruk achter, want de volgende dag gaat al heel vroeg de telefoon: Johann, die vraagt of die lange Nederlander (heb ze het verschrikkelijke woord ‘Hollander’ ff snel afgeleerd) zin heeft om samen met hem, op de motor naar een breakfast run te gaan. En of ik dat wil!

Een dik half uur later pruttelt de BMW genoeglijk achter Johann zijn Harley Fatboy aan Pretoria uit richting het Kittyhawk Aerodrome waar op zondag talloze motorrijders samenkomen voor een bikersbreakfast. Heel apart… dat je met de motorfiets tot op het vliegveld kunt rijden. Als vliegtuigliefhebber geniet ik van antieke propeller toestellen en hightech Gyrocopters (Autogyro’s) die tot aan het terras binnenkomen. We zijn gelukkig bijtijds, aldus Johann. En dat blijkt… al snel zit het terras mudvol. Gelukkig hebben we ons ontbijt tijdig besteld en besluiten we verder te rijden richting Cullinan, niet alleen bekend vanwege het feit dat de grootste diamant ooit hier gevonden is, maar ook omdat op zondag talloze motorrijders zich hier verzamelen voor een mooie zondagrit door de aangrenzende heuvels.

De ‘place to be’ is Harrie's Pancakes! En eindelijk, eindelijk krijg ik mijn velbegeerde Melktert, een typisch Zuid Afrikaans gebak: in de vorm van een pannenkoek met Melktert vulling! De Harley van Johann blijkt best dorstig, dus na een heerlijke cappuccino met die pannenkoek gaan we via het lokale tankstation terug naar Pretoria. Wat een mooi begin van een Zuid Afrikaanse motorreis! Het was vandaag waarachtig: ‘Moerse!’. Het Zuid Afrikaanse woord die eigenlijk de hele lading van vandaag dekt.













2 opmerkingen:

  1. Geweldig leuk om je blog te volgen! Je geniet er zichtbaar van! Wat wil je ook in zo'n prachtig land en met zoveel gastvrijheid. Een sfeervolle Dik Doun in Toene op de koop toe en er zullen er nog vele volgen...mmmmm! Iets waar wij hier in winterse omstandigheden jaloers op zijn.. Houd ons op de hoogte van je belevenissen daar, leuk! Geniet ervan en rijd voorzichtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tnx Kitty; uiteraard ben je er volgende keer gewoon bij?

    BeantwoordenVerwijderen